torsdag 5 december 2013

Matdetektiven - Varifrån kommer maten?

Jag har för tillfället ingen favoritmaträtt och jag äter inte frukost eller lunch pga. min dåliga aptit.
Men jag blir nu tvingad att välja en maträtt så det blir Pizza.

Enligt uppgiften ska jag skriva varför jag gillar just den här maträtten men jag har inte något speciellt att nämna om pizza eftersom detta inte är min favoritmaträtt så därför tänker jag inte försöka skriva något eftersom det skulle bara vara falsk och väljer därför att inte skriva någonting om pizza.

Ingredienserna till en Vesuvio pizza är följande
  • Ost
  • Skinka
  • Tomat
  • pizza deg
Av alla ostar man kan ha så har jag valt Mozarella. Mozarella ost ystas traditionellt från vattenbuffeln i Italien som sen exporteras utomlands.

Skinkan som används i pizza är sönderdelat kött som pressas och blandas med andra ingredienser t.ex. Soja, Selleri och Potatisstärkelse. Skinkan kommer från Svin men vart svinet kom från kan variera ordentligt och för att ta reda på vart skinkan pizzan använder kommer ifrån måste man kontakta sin grossist eller pizza bagaren.

Tomatsåsen på pizzan kommer från tomater odlade på diversa platser som beroende på märket på din tomatsås eller om du har gjort tomatsåsen själv.

Pizza degen som används i allmänt bakas ihop av följande ingerdienser. Mjöl, Vatten, Jäst, Matolja och Salt.

pizzans ingredienser resväg beror på märket av produkterna du använder till pizzan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar